Aktuality

Komentujeme a vyjadřujeme se k aktuálním tématům v médiích. Sledujeme změny legislativy a judikatury. Pořádáme workshopy a přednášky. Aktivně naše klienty informujeme o novinkách.

Zde se můžete přihlásit do monitoringu farmaceutické legislativy

více informací

Klára Valentová pro Mf DNES: Práce z obýváku: pro koho se hodí?

Pouze necelá čtyři procenta Čechů mohou využívat výhod práce z domova. Oproti zemím západní Evropy je to až čtyřikrát méně. Je ale home office skutečně výhodou?

 

Na žebříčcích benefitů, které by si zaměstnanci přáli, se drží už několik let v první desítce. Práce z domova neboli home office představuje sen mnoha ranních spáčů, ale i lidí dojíždějících za prací nebo rodičů s malými dětmi. „V případě práce z domova máme velmi dobrou zkušenost s maminkami na mateřské dovolené. Jelikož jsou jejich časové možnosti vyhrazené pro práci omezené, jsou schopny za velmi krátký čas stihnout tolik, co mnoho kolegů z kanceláře dělá celý den,“ říká Petra Křížková z personálního oddělení společnosti Century 21 Ruby.

 

Zaměstnavatelé ale spíše váhají. Pružný začátek a konec pracovní doby nabízejí vcelku rádi, protože sice možná chodíte či odcházíte o hodinu dřív, ale firma vás má takříkajíc pod kontrolou. Práce z domova ale znamená, že vás kolegové a vedoucí neuvidí celé týdny, leckdy i měsíce. „Práce z domova je náročná na morálku. Je třeba si stanovit pevný režim a zkusit oddělit práci a ‚být doma‘. Proto preferuji kancelář,“ má jasno Petr Gürth, ředitel společnosti Snapbacks.cz.

 

Firma rozhoduje

O tom, jestli smíte či nesmíte pracovat z domova, nerozhodujete sami. Tenhle benefit vám ale může nabídnout firma, stejně jako stravenky, nebo příspěvek na penzijní pojištění. Nejčastěji připadá práce z domova v úvahu u kancelářských profesí. U některých povolání je naopak nepředstavitelná, například pro řidiče, řemeslníka či zdravotní sestru. Home office definuje zákoník práce jen velmi stroze, což v praxi působí problémy například při zajištění bezpečnosti při práci. „Na druhou stranu se zde vychází z předpokladu, že zákonem neupravené záležitosti si dohodnou účastníci vlastními ujednáními, která však nesmějí být v rozporu se základními principy pracovněprávních vztahů,“ říká advokátka Klára Valentová z poradenské skupiny Vilímková Dudák & Partners .

Individuálním smlouvám nahrává i to, že práce z domova má více podob. Doma můžeme pracovat částečně, třeba jen několik dní v měsíci, nebo nastálo, kdy pracujeme pouze z domu. „V IT jsou využívány oba zmíněné modely. Protože je kvalitních ajťáků stále kriticky málo, firmy se jim snaží vycházet vstříc, jak jen to jde. Možnost využít alespoň několik dní v měsíci na práci z domova se pomalu stává standardem,“ říká Kateřina Prášilová, talent sourcing manager projektu Jobstack.it.

 

Disciplína vs. volnost

Přesto „práce v izolaci“ není pro každého. „Pro častější práci z domova je potřeba dostatek vlastní disciplíny. Pokud ji člověk nemá, na výsledcích práce se to projeví. Což je například v menší firmě daleko těžší schovat,“ poukazuje Přemysl Lukeš, výkonný ředitel společnosti Der Kurier. Ale také se třeba po čase může člověk cítit osamocený. „Práce z domova může způsobit, že vám zkrátka začne být smutno,“ podotýká Prášilová.

V úvahu tak zaměstnavatel musí vzít především osobnost zaměstnance. „Home office nelze nabízet většině lidí, lidé chtějí svůj pocit jistoty. Paradoxně většina lidí je raději placena za svůj čas, který věnuje zaměstnavateli, ne práci. Pokud děláte rutinní práci, tak potřebujete větší socializaci, odpočinout si, chcete zkrátka pokecat. Home office je o zodpovědnosti. Lidé ale často tento termín zaměňují s volností,“ míní Stanislav Petříček, zakladatel bistRAWveg a spolumajitel společnosti TP Consulting.

Opatrní bývají zaměstnavatelé zejména u nováčků, které sice v pracovním inzerátu na práci z domova lákají, ale v praxi si home office musí nový člen týmu „odsloužit“. „Na začátku je třeba, aby s námi makléři junioři byli v kanceláři co nejčastěji a trávili s námi zkušenějšími co nejvíce času. Jakmile začnou fungovat samostatně, je zcela na jejich rozhodnutí, zda s námi budou sdílet kancelář denně nebo budou pracovat z domova či přímo z terénu. V Ruby většina z nás využívá zázemí kanceláří a s tím spojenou administrativní podporu denně,“ uvádí Petra Křížková z realitní společnosti. Podle zakladatele Konopných lékáren Jiřího Stably si doma mnohdy dovolí zaměstnanci stagnovat. „Vždy mě motivuje, když přijdu za kamarádem do firmy Clever monitor, jak se tam zrcadlí energie a lidé pracují. Nevidíte na konec, jen vidíte tu organizovanou skupinu vojáků v intelektuálním světě, kteří makají, a jsem názoru, že doma by dost možná hráli xbox,“ uvažuje odborník na konopí.

 

Čas a prostor

Mnohé by zaměstnavatelům napovědělo, kdyby si mohli dopředu prohlédnout domácí pracoviště budoucího homeofficera. „Má smysl vytvořit si místo, kde se jenom pracuje. Lépe se soustředíme na práci. Kuchyňský stůl nebo postel jsou místa zasvěcená relaxaci,“ míní autorka e-booků a lektorka Olga Medlíková. Stejně tak je dobré zařídit si i další pracovní zázemí – funkční připojení, pomůcky, aby člověk nemusel nic shánět, ale měl věci u ruky – a především vymezit si čas na práci.

„Určit si, kdy budu pracovat, a zařídit, že nebudu rušen. To znamená vypnout notifikace, dát dítě do školky, domluvit s rodinou, že nikdo nebude vstupovat, když pracuju,“ popisuje Medlíková. Výhodou je, že si doma můžete stanovit takovou dobu, kdy jste v práci nejvýkonnější. „Jste spíše noční sova? Potom není problém pracovat až do pozdních hodin a ráno si zase trochu přispat. Právě to mnoho zaměstnanců na home office láká,“ vysvětluje Kateřina Prášilová z Jobstack.it. Opět ale záleží na domluvě, často firma požaduje, abyste pracovali ve chvíli, kdy vás potřebuje online.

 

Důvěřuj, ale prověřuj

Každopádně si pracovník, kterému firma nabízí home office, může být jistý, že má důvěru svého zaměstnavatele. A to i přesto, že dřív či později nějaké „šumy“ v komunikaci mohou vzájemné vztahy ovlivnit. „Pokud pracujete v týmu, je potřeba také efektivně vést komunikaci se všemi kolegy. Výsledky práce by tím neměly strádat,“ říká Kateřina Prášilová z Jobstack.it.

Dnes už se také firma může spolehnout na účinnější kontrolu. „Lidé, kteří využívají home office, nemusí nutně dodržovat konkrétní pracovní dobu, důležité je ale plnění termínů a odevzdávání práce v tom rozsahu, jaký stanovil zaměstnavatel,“ říká Ondřej Šťovíček, produktový manažer společnosti Easy Software. Na to podle něj stačí sofistikované online nástroje. „Vedoucí projektu v něm nastaví základní parametry a zadává jednotlivé úkoly zaměstnancům s přesnými termíny. Systém pak pracovníky upozorňuje formou e-mailů na blížící se uzávěrky,“ vysvětluje Šťovíček.

V současné době vláda ČR sice připravuje velkou novelu zákoníku práce, její součástí ale opět není žádná podrobnější úprava home office. „Přesto většina zaměstnavatelů, kteří mají zavedenu nebo umožňují práci z domova, tuto problematiku nemají žádným způsobem upravenou a často porušují zákoník práce, zejména pokud jde o bezpečnost práce, evidenci pracovní doby, náhradu nákladů zaměstnance či cestovních výdajů nebo zabezpečení dat, zvláště osobních údajů,“ poukazuje advokátka Klára Valentová.

 

 

Datum: 28.02.2019
Zdroj: Mladá fronta DNES
Strana: 14 , Autor: Bohdana Jarošová
Rubrika: Zaměstnání

OstatníJazykyVzděláníOdbornostmoje práce