Aktuality

Komentujeme a vyjadřujeme se k aktuálním tématům v médiích. Sledujeme změny legislativy a judikatury. Pořádáme workshopy a přednášky. Aktivně naše klienty informujeme o novinkách.

více informací

Miroslav Hájek pro Blesk: Reklamovat můžete vadný zip i hrozný účes

Blesk, 17.1.2017 0:00:00 

Chat s odborníkem: Trvejte na svých právech  

 

 

 

PRAHA – Reklamace není žádná legrace. A když se k neochotě obchodníků přidá neznalost práv ze strany zákazníků, můžou být výsledkem pocuchané nervy a prázdná peněženka.  

 

 

 

Jak se nenechat oškubat mazanými obchodníky včera na chatu Blesku radil advokát Miroslav Hájek ze společnosti Vilímková Dudák & Partners. Podívejte se na nejzajímavější dotazy.  

 

 

 

– Jak mám reagovat, když mi prodavačka odmítne převzít reklamaci, protože v krámě není vedoucí, která jediná ji může převzít. Prý se mám zastavit jindy. (Barbora) Je to výmluva, nemá to oporu v zákonu. Prodejce je povinen převzít reklamaci a rozhodnout bez zbytečného odkladu. Kupující není povinen opakovat návštěvu v prodejně, až tam bude nějaká »oprávněná« osoba.  

 

 

 

– Koupila jsem sekačku, u níž byla slibovaná záruční doba tři roky, což je uvedeno i v manuálu. Prodejce ale při reklamaci tvrdí, že záruka je ze zákona dvouletá a v manuálu je to špatně. Má pravdu? (Lucie Vorlová) Prodejce nemá pravdu. V tomto případě platí tříletá záruční doba uvedená v manuálu.  

 

 

 

– Dostal jsem k Vánocům drahou bundu, které se při prvním praní rozpadly švy. Při reklamaci mě prodavač odkázal na dovozce. To je nějaká zahraniční firma. Jak mám dál postupovat? (Erich) Prodejce nepostupoval správně, je povinen přijmout reklamaci i v obchodě, kde byla věc prodána. V prvé řadě vždy doporučujeme nechat si písemně potvrdit stanovisko prodejce. Upozorněte prodavače, že postupuje v rozporu se zákonem a že pokud reklamaci nepřijme, obrátíte se na ČOI.  

 

 

 

– Koupila jsem kalhoty. Po pár týdnech nošení se rozbil zip. Prodavačka mi řekla, že na zip se reklamace nevztahuje. Je to pravda? (Šímová) Není. Odpovědnost za vady se vztahuje na celý výrobek, jakož i na všechny jeho části.

 

 

 

– Dne 9. prosince jsem reklamovala boty (prasklá podrážka), ale reklamace zatím není vyřízená. Mám nějaké možnosti, jak se bránit? (Simona) Ze zákona musí být reklamace vyřízena do 30 dnů, jinak máte nyní možnost odstoupit od smlouvy a požadovat vrácení kupní ceny.  

 

 

 

– Koupila jsem sušičku na prádlo v bazaru. Byla jako výstavní exponát a zvenku měla vzhledovou vadu-poškrábání. Tato informace byla i na faktuře, ve které je uvedená záruka 6 měsíců. Je tato délka záruky v pořádku? (Ševčíková) Záruční doba bude v tomto případě 12 měsíců a uplatní na veškeré případy s výjimkou těch vzhledových vad, o kterých jste byla informována při koupi.  

 

 

 

– Chci reklamovat dovolenou, protože slíbený čtyřhvězdičkový hotel vypadal jak vybydlená ubytovna. Stačí poslat e-mail s fotkami závad, nebo je lepší doporučený dopis? Děkuji za odpověď. (Kolářová) Z hlediska zákona sice postačí i e-mailová reklamace, ale pro případ možného sporu je vždy lepší disponovat dokladem, že jste reklamaci uplatnila řádně a včas.  

 

 

 

– Nechala jsem si dělat barvu, jenže místo blond mám řvavou oranžovou. Kadeřnice se ani neomluvila, ale dala mi slevu 10 procent. Zaplatila jsem tak »jen« tisícovku. Jenže teď si to budu muset nechat někde předělat a znovu zaplatit. Jak mám postupovat? (Oranžová) Tady je problém, že jste poté, co jste zjistila nesprávně provedenou službu, přistoupila na slevu. V podobných případech doporučujeme zcela odmítnout úhradu, pozdější reklamace jsou už dosti  

 

 

 

– Goretexové sněhule mé čtyřleté dcery se začaly loupat. Při reklamaci mi řekli, že je to naše chyba, prý moc chodila ve tvrdém sněhu, který jí je poškrábal. Reklamační protokol se mnou nesepsali. Jak mám dál postupovat? (Marika) Ze zákona je prodejce povinen vyhotovit a vydat kupujícímu písemné potvrzení o reklamaci. Trvejte na svém právu. Pokud vám prodejce nevyhoví, je možné pořídit si důkazy (např. videonahrávku, nebo si přivést svědky). Poté je možné obrátit se na ČOI či na soud.  

 

 

 

– Proč v některých obchodech (např. Lidl) můžete věc vrátit bez udání důvodu do cca 3 týdnů a v některých kamenných krámech je to problém? (Jarolímek) V případech kamenných obchodů nemáte ze zákona právo vracet zboží (tj. bez udání důvodů), takže to záleží čistě na podnikateli, zda vám toto umožní, není to jeho povinnost.  

 

 

 

– Často čtu, že je potřeba se při zamítnutí reklamace obrátit na soudního znalce. To ale není nejlevnější záležitost. Je nějaká šance, že mi to proplatí prodejce, u kterého to budu se znaleckým posudkem znovu reklamovat? (Martin) Pokud je reklamace oprávněná, máte právo na náhradu nákladů souvisejících s reklamací a prodejce bude povinen vám tyto náklady nahradit.   

 

 

 

 

Článek naleznete ZDE

 

OstatníJazykyVzděláníOdbornostmoje práce